Actueel

Doek valt definitief voor 't Pleintje

Ooit was café 't Pleintje aan de Venne in Winschoten een veelbezochte uitgaansgelegenheid en een vooraanstaand podium voor bands en individuele musici die aan het begin stonden van een al dan niet glanzende carrière. De toenmalige uitbater Koos van Dijk zag het mede als zijn taak om talenten een duw in de goede richting te geven. En hij deed dat niet alleen als horeca-ondernemer, maar naderhand ook als manager. 't Pleintje werd al gauw na de opening het ontmoetingspunt voor de wat progressievere jeugd. Hier kwamen geen jongeren in gladde disco-outfits en met glitters behangen. Nee, hier kwamen de jongens en meiden met de wat langere haren en buttons met 'peace' en 'stop de neutronenbom'. Kortom, 't Pleintje was het gewenste alternatief voor diegenen die niet behoorden tot de grootste gemene deler. Wie traden er zo al op in het monumentale café met z’n drie verdiepingen? Door de jaren heen hebben er heel wat nationale en – vooral – regionale coryfeeën hun ding gedaan. The New Adventures, The Harley Jay Band, Second Skin, AA & The Doctors, Speedo, Galaxy, Henri Smit, Peter Schaap… zomaar wat namen op het affiche van het Winschoter etablissement. En dan was daar natuurlijk het fenomeen-in-wording: Herman Brood. Legendarisch is het verhaal van Herman die, voorafgaande aan een optreden in 't Pleintje, nog gauw even een shot wilde zetten, maar op het toilet moest constateren dat zijn spuit zoek was. Samen met Koos doorzocht hij toen de prullenbak en vond uiteindelijk tussen een hoop afval het broodnodige attribuut terug. Deze eerste samenwerking tussen Herman Brood en Koos van Dijk leidde uiteindelijk tot de goed geoliede machine Herman Brood & His Wild Romance. Koos was dus, zo halverwege de jaren zeventig, de navelstreng tussen zijn Pleintje en de rock & roll junkie. Hij financierde de opnames voor de elpee [i]Street[/i] en wist deze in 1977, zij het met moeite, onder te brengen bij Ariola. Vrij vlot daarna werd de zanger/pianist het boegbeeld van het Groninger Springtij en richtten alle ogen zich op het muzikale talent dat vanuit de Stad heel Nederland veroverde. Manager Koos van Dijk, hij noemde zich inmiddels Coach, trok zich terug uit de horeca en vestigde zich via Maarssenbroek in Amsterdam. 't Pleintje ging over in andere handen en zou in 2005 nog wel als décor dienen voor de film 'Wild Romance'; met Daniël Boissevain als Herman Brood en Marcel Hensema als Koos van Dijk. Marcel werd voor zijn rol zelfs onderscheiden met een Gouden Kalf. WIMA Vastgoed is de laatste eigenaar van het eens zo roemruchte café. In het Dagblad van het Noorden van maandag 29 oktober jongstleden verscheen het bericht dat de ondernemer de deur van het karakteristieke pand in het slot heeft gegooid. Definitief naar het schijnt. Hij wil er een andere bestemming aan geven. 'Wij doen daar geen horeca meer', aldus David Maas van WIMA. Daarmee lijkt het doek voor 't Pleintje te zijn gevallen en wordt er een vette streep gezet onder een bepalend hoofdstuk muziekgeschiedenis uit Oost-Groningen. 'Wat …! Dat mainst nait', aldus een verbaasde Koos van Dijk, toen DvhN-verslaggever Pieter Broesder hem over het besluit van de vastgoed-ondernemer informeerde. Binnenkort komen we op deze website uitgebreid terug op het belang van 't Pleintje als platform voor het actieve muzikantengilde uit Winschoten en omgeving. Lees verder >