Jannes de Vries

Jannes de Vries

Persoon

Functie:
Geluidstechnicus

Ook bekend als:
-

Geboren:
1955-07-21 te Winschoten

Overleden:
2013-08-24 te Maarssen

Samenvatting:
Studiotechnicus bij het Popburo Groningen.

Biografie

Algemeen
Is geluidstechnicus bij Phoney and the Hardcore en daarna bij Herman Brood. Gaat in 1982 als studiotechnicus bij het Popburo in Groningen aan het werk. Doet daarnaast ook nog live-geluid voor Ampco b.v. tijdens Sterren in het Park. Gaat na het faillssement van het Popburo, in 1990 voor Ampco werken. Hieronder een interview uit december 1985, door Phons van Oploo met Jannes de Vries. Bron: Syncope. Uitgave Popburo Groningen: "Jannes de Vries. De technicus van de Popburo studio. Er zijn zo langzamerhand heel wat bands die in de studio van het Popburo opnamen gemaakt hebben. De naam van de man achter de knoppen, Jannes de Vries, is een bekende klank geworden in de popwereld van Groningen. Na aan mijn betalingsverplichting voldaan te hebben, kon het interview met Jannes een aanvang nemen. Jannes, je bent nu alweer een tijdje als techniker in de studio van het Popburo werkzaam. Wat deed je voor die tijd? Ik was toen technicus in het hele land, en zelfs in Duitsland, live-technicus. Hoe ben je je loopbaan als geluidstechnicus begonnen ? Ik heb vroeger blokfluitles gehad. Goh, wat leuk, dat is al een antwoord op een vraag die ik je nog moet stellen. O, maar zo is het wel begonnen. Dat met die blokfluit lukte niet, dat was niets voor mij. Die blokfluit heeft het niet overleefd ook, uit drift heb ik hem doormidden gebroken. Ik wou dus altijd al iets in de muziek doen. Ik kom uit Winschoten en er was daar een bandje waar vrienden van mij in speelden. Dat bandje had een vrij goede gitarist, waar ik nog les van heb gehad, maar het bleef klooien en toen ben ik bij dat bandje maar het geluid gaan doen. Zo is het begonnen. Na dat bandje kwam de militaire dienst, daarna was ik werkeloos. Ik heb toen in een kroeg gewerkt. De eigenaar daarvan, Koos van Dijk, was ook manager van Herman Brood, die op dat moment wel heel goed begon te draaien.
Ik woonde in een huis met een jongen die T-shirtjes voor Wild Romance drukte en met hem ging ik mee naar de optredens van Wild Romance en kwam zo in aanraking met de roadies van Brood en daar kwam uit voort dat ik een tijdje als roadie bij Brood heb gewerkt. Phoney and the Hardcore speelde toen veel in het voorprogramma van Brood en toen Phoney wat bekender werd en meer zelfstandig gingen optreden hadden zij ook een geluidstechnicus nodig. Dat was het begin van mijn carriërre. Ik heb twee-en-half jaar bij Phoney het geluid gedaan en toen ging Eric (Phoney) op uitnodiging van de Amerikaanse direkteur van Ariola naar Amerika. Ik heb hem sterk afgeraden dat te doen, maar kon me wel voorstellen dat hij gegaan is. Toen hij in Nederland terugkwam was het gebeurd met de populariteit van Phoney and the Hardcore: uit het oog, uit het hart. Brood kwam van een Amerikaanse toer terug en de toenmalige technicus hield het bij Brood voor gezien en had Brood een nieuwe technicus nodig en ik heb mij daar tussen gewurmd. Ik heb toen een dik jaar Brood gedaan tot dat ik ruzie kreeg met zijn management. een paar weken later zat ik bij het Popburo. Studiotechniek is natuurlijk heel wat anders dan live-techniek. Wat is het verschil ? De opnameruimte in een studio heeft meestal een goeie akoestiek en de akoestiek van sommige zalen is daarentegen vaak abominabel slecht. Dus als je live-techniek hebt gedaan, dan ben je akoestisch moeilijke ruimten gewend geweest en als je dan in een studio aan het werk gaat, ja dan ben je eigenlijk in het voordeel. Je hebt geen problemen ondervonden toen je studiotechniker werd ? Jawel. In het begin mixte ik zoals ik het gewend geweest was tijdens het live gebeuren. Bv. dat ik een bassdrum maakte die je echt door de nieren heen ging, nou dat hoeft op een bandje niet, kan ook niet. Het werk in de studio doe je alleen, terwijl het meestal gebruikelijk is dat twee personen zich met de opnames bezighouden: een producer en een geluidstechniker.
Als hobby heeft hij het regelen van het geluid bij de groep Cigarski in Smoking en het spelen met zijn computer. Voor de liefhebbers is de volledige tekst van dit interview op dubbelkassette voor de prijs van 30 gulden bij Jannes te bestellen. Verslag en foto's: Phons van Oploo
Ik vind het nogal belangrijk om de dag heel relekst te beginnen. Eerst rustig de instrumenten op te zetten en dan tijdens de koffie spreek ik met de band door hoe we het gaan doen. Meestal komen we tot de volgende opzet: er wordt eerst een basis gemaakt waarfbij de bas en de drums prioriteit hebben. De hele band speelt wel mee, dit om de band niet het gevoel te geven dat er iets raars gebeurt, zo van : dit zijn we helemaal niet zo gewend. Vaak probeer ik het repetitieruimte-idee te kreëren door alle muzikanten in één ruimte te zetten. In dat geval doet het drumhok dan dienst als ruimte waar de gitaarversterker komt, met een lange kabel zodat de gitarist ook in de grote ruimte kan staan bij de andere bandleden. Hierbij uitgaande van een simpele opzet van de band. De band speelt in een keer het hele nummer door. Als het nummer op de band staat gaan we verder. Als het nodig is gaat bv. de baspartij over, daarna de gitaarpartij, keyboards en uiteindelijk als laatste de solo's en zang. Maar alles gaat in overleg met de bands. Zijn de muzikanten die jij in de studio krijgt kritisch ? De een wel, de ander niet. Er zijn bands die de tijd voor opnamen nemen. Met welke muzikanten werk je het liefst of maakt dat jou niet zoveel uit onder het moto: muziek is muziek. Nou gezelligheid vind ik ook heel belangrijk. Soms komt het voor dat er binnen een band spanningen zijn en dan vind ik het minder gezellig. Ik probeer die spanningen een beetje weg te nemen. Je bent dus naast techniker ook nog een beetje psychiater ? Een beetje? Nou eh .meer dan een beetje .nou. Je moet heel taktisch om de hoek komen. Je moet je voorstellen, die mensen daar dus in de studio, hebben hun partij gespeeld, hebben echt hun best staan te doen en ik heb daar 'n eenvoudig knopje en als ik dat knopje indruk kan ik wat aan die mensen vertellen en dat schalt dan door hun hoofd heen en als ik dan bruut zeg: 'die partij moet over, want het is vals', dan zitten ze gelijk in de kelder van het Popburo.
Zulke dingen moet je subtiel brengen. Wanneer is muziek, muziek voor jou ? Heel zelden. Het is een beetje een nadeel van het vak dat ik heb. Ik kan niet meer emotioneel naar muziek luisteren; ik probeer alles te analyseren. De LP van Tina Turner, Private Dancer vind ik te gek. Het is een grote produktie, maar er naar luisteren en het over me heen laten komen zonder meer kan ik niet, dat is me nog geen enkele keer gelukt. Er zijn altijd dingen die ik hoor, zo van; oh dat doen ze zo, en dat doen ze zo. Ik kan dat niet van mij afzetten. Ik kan het gewoon niet kwijt. Ik kan er ook niets aan doen, ik vind het heel lullig. Laatst zat ik bij iemand in de auto en op een gegeven moment zette die gast een bandje in de kassetterecorder van de auto en liet mij daar een pianist horen die daar anderhalf uur of misschien wel drie uur in zijn eentje een live optreden zat weg te geven. Dat vond ik echt fantastisch. Maar daar is verder ook niets bij, dat is zorgen dat je de piano goed opneemt en verder is er niets aan te verpesten, er is ook niets aan toe te voegen; het was een goeie muzikant. Als ik konstant aan het werk ben, luister ik thuis niet naar muziek. Ik houd van simpele muziek, Dave Edmunds, Nick Lowe. Ik ben en blijf 'n eenvoudig rock and roll fan. Vinden er binnenkort nog veranderingen in de studio plaats ? Er komt een nieuwe mengtafel. Ik had graag een Soundcraft tafel willen hebben, maar die is niet te betalen. Wat heeft die Soundcraft meer dan de D&R die er nu komt ? De naam. Ik ben heel blij met die nieuwe D&R tafel. Afgelopen week-end heb ik een digitale galm aangeraakt van maar liefst 15000 gulden en dat is natuurlijk wel heel wat anders dan de galm die wij op dit ogenblik hebben, maar je moet niet vergeten dat de studio van het Popburo een eenvoudige demo-studio is. Naast het werken in de studio, soms 'eight day's a week', doet Jannes incidenteel het geluid voor de firma Ampco zoals tijdens 'Sterren in het Park' en Pandora's Music Box.
Is één persoon niet te weinig om het hele studiogebeuren te bestieren ? Het verzetten van de mikrofoons kan ik zelf doen, daar heb ik niet iemand voor nodig. Ook het halen van een biertje hoeft niet voor mij te gebeuren, dat vind ik overdreven. Wat mij wel zou aanspreken is, om er iemand bij te hebben die het hele technische gedeelte op zijn duimpje kent en de storingen verhelpt. Ik zie mijzelf als een verlengstuk van de band, die de produktie doet, en ik vertaal de dingen die zij willen in het technische gedeelte. Maar om iemand te vinden voor die ene dag en de eventuele avonden, als dat prakties al haalbaar mocht zijn, dat is natuurlijk een ander verhaal. Ik kan me overigens niet voorstellen dat de muzikanten met iemand anders zouden willen werken dan met mij. (begint nu te lachen en haast zich om te verklaren dat het laatst gezegde een grapje is) Hoe zou je het liefst willen dat bands hun opnamen zouden maken ? De bands zouden meer tijd voor het maken van de opnamen moeten nemen dan tot nu toe het geval is en ze zouden goed moeten weten wat ze willen en wat ze kunnen in de studio. Er zijn nogal wat bands die in een zo kort mogelijke tijd, zoveel mogelijk nummers willen opnemen. En ik kan me dat wel voorstellen, want hoewel de opnamekosten in de studio van het Popburo erg laag zijn, is tijd toch geld. Uit ervaring weet ik dat als een band teveel nummers op wil nemen, dat ten koste gaat van het eindprodukt. De tijdsdruk is dan zo groot, dat als er eenmaal een nummer op de band staat, dat eigenlijk net niet goed genoeg is om aan derden te laten horen toch maar goedgekeurd wordt omdat er nog meer moet gebeuren. Bands die al enige ervaring op studiogebied hebben, nemen wel de tijd. (De lakonieke vraag van Jannes: "oh, je bent al bij de laatste vraag zie ik", doet mij in de lach schieten.) Hoe ga jij te werk bij het opnemen ? Dat hangt helemaal af van wat de band wil. Ik adviseer één dag voor één nummer te nemen. Financieel kan dat niet altijd.

Betrokken bij

Vereniging Popburo GroningenPoporganisatieStudiotechnicus....-....
Vereniging Popburo Groningen
PoporganisatieStudiotechnicus....-....
Out Of The TombReleaseMixing1988
Out Of The Tomb
ReleaseMixing1988
[Woyzeck]ReleaseTechniek1988
[Woyzeck]
ReleaseTechniek1988
Out in the wastelandReleaseOpnametechnicus ; Mixing1988
Out in the wasteland
ReleaseOpnametechnicus ; Mixing1988
Grunneger Kinks PloatReleaseOpnametechnicus1988
Grunneger Kinks Ploat
ReleaseOpnametechnicus1988
[Catfever]ReleaseMixing1987
[Catfever]
ReleaseMixing1987
Hey Little JessicaReleaseOpnametechnicus, Producer1987
Hey Little Jessica
ReleaseOpnametechnicus, Producer1987
Right in the MiddleReleaseMixing1986
Right in the Middle
ReleaseMixing1986
Chasing The WorldReleaseOpnametechnicus ; Mixing ; Producer1985
Chasing The World
ReleaseOpnametechnicus ; Mixing ; Producer1985

Afbeeldingen

Popburo medewerkers.Jannes de VriesJannes de VriesJannes de VriesJannes de VriesPopburo medewerkersnoimageJannes de VriesJannes de VriesPopburo medewerkersMedewerkers Popburo