Garry Wiltens

Garry Wiltens

Persoon

Functie:
Muzikant

Ook bekend als:
-

Samenvatting:
Garry Wiltens is bassist van Nicky and the Shouts. Deze band behoort in de jaren zestig tot de populairste beatbands van Groningen en omstreken. Poparchief-redacteur Gerard Groothuis spreekt in maart van 2008 met hem over zijn ervaringen met deze band.

Biografie

Algemeen
Garry Wiltens is bassist van Nicky and the Shouts, een der populairste beatbands van Groningen en omstreken uit halverwege de zestiger jaren. Poparchief-redacteur Gerard Groothuis spreekt in maart van 2008 met hem over zijn ervaringen met deze band. Zie Tab Interview(s) voor het verhaal.
Interview
Interview
Interview met Garry Wiltens door Gerard Groothuis, maart 2008
Garry Wiltens is bassist van Nicky and the Shouts, een der populairste beatbands van Groningen en omstreken uit halverwege de zestiger jaren. Er wordt in die tijd enorm veel opgetreden en er is landelijke bekendheid. Poparchief-redacteur Gerard Groothuis spreekt in maart van 2008 met hem over zijn ervaringen met deze band. Ook poparchief-redacteur Gerhard Jansema en Shouts-gitarist Bert van der Woude zijn hierbij aanwezig.
Inleiding
De Hoofdstraat in Hoogezand is sinds vijftien jaar de vaste woonstek van de heer Garry Wiltens. Op z’n website afficheert hij zich als Garry Wiltens Komforthus, specialist in Zweedse bouw. Wij komen echter voor een ander onderwerp namelijk muziek. De huidige aannemer Wiltens maakt in de jaren zestig van de vorige eeuw deel uit van een van Groningens bekendste beatbands Nicky and the Shouts.
Garry glundert terwijl hij ons enkele platenhoezen toont. Don’t Be A Fool, geschreven door Roel Hemmes, en Tears Inside van het duo Jans/Bol klinken door de huiskamer. Het zijn de bekendste nummers van deze band. Garry destijds basgitarist, geniet zichtbaar als hij ons deze nummers laat horen. Jeugdsentiment en… daar gaat de deurbel. Bert van der Woude dient zich aan met een tas vol fotoalbums. Wiltens en Van der Woude hebben elkaar lange tijd niet gesproken. De weet-je-nog-verhalen branden los.
Wiltens stelt voor om met elkaar plaats te nemen aan de grote keukentafel. Daar worden de fotoalbums opengelegd en de zwart/wit foto’s staan borg voor spannende gebeurtenissen. Oude tijden en feiten worden herbeleefd.
Schoolorkestje
Garry Wiltens begint met de klasgenoten Eddy Korma, Reini Hoofd en buurtgenoot Lou Leeuw aanvankelijk met The Rocking Tigers. Ze zitten allen op school in de Indische buurt (de Brugsmaschool) en onder invloed van hun leraar Bil Venema (bekend van de jarenlang in Nieuwsblad van het Noorden verschenen serie: Blikspuit) worden ze rond hun twaalfde enthousiast gemaakt voor de muziek. Hier komt een schoolorkestje uit voort. Er wordt gespeeld op primitieve muziekinstrumentjes als een kazoo en mondharmonica en Eddie Korma drumt op blikjes. De band blijft echter repeteren en iedereen wordt beter. Hieruit ontstaat Little John & The Rocking Tigers.
Stoelendans
Omdat Garry Wiltens nooit optreedt met The Rocking Tigers en Nico Jans (ex-Nicky and the New Sounds) ten tonele komt, wordt er een nieuwe groep opgericht met de naam Nicky & The Running Beat. Deze band bestaat uit Garry Wiltens, Nico Jans (Nicky) aangevuld met muzikanten uit Delfzijl.
De apparatuur wordt gefinancierd met hulp van vader Jans, maar vanwege het chronische niet voldoen aan betalingsverplichtingen houdt Nicky and the Running Beat snel op te bestaan.
De apparatuur wordt wel goed geregeld wanneer de jongens van Nicky and the Running Beat besluiten samen te gaan spelen met de jongens van The Gold Stars (Bert van der Woude, Herman Wolters, Ger (Gijs) Bol en Lukas Kruizenga). Nicky and the Shouts ontstaat op 22 November 1963, de dag dat President John F. Kennedy wordt vermoord. Dit nieuws wordt vernomen op het moment dat de overbodig geworden zangeres van de Gold Stars wordt ontslagen.
De Groninger Cliff Richard
De eerste optredens van Nicky and the Shouts vinden plaats in de jeugdsoos aan de Violenstraat. Gijs speelt basgitaar, maar niet op zondag en wanneer hij - als het zo uitkomt - slaggitaar speelt, dan versterkt Garry de band op basgitaar. Eind 1965 bij het vertrek van Herman Wolters gaat Gijs uitsluitend slaggitaar spelen en wordt Garry de vaste bassist.
Nicky and the Shouts speelt vooral repertoire van Cliff Richard and the Shadows, omdat Nico Jans daar een erg goede stem voor heeft. Hij wordt ook wel de Groninger Cliff Richard genoemd. Daarnaast speelt de band ook veel werk van The Searchers, Ivy Leaque en The Hollies. Het is dus vooral beschaafde muziek met een belangrijke rol voor de zanger. Er wordt gerepeteerd aan het Schuitendiep in een lokaaltje van een schoonmaakbedrijf (een afgekeurde woning).
De eerste professionele stappen
Voor optredens wordt er vaak een busje gehuurd of soms ook een wat luxer transportmiddel zoals een Chevrolet met aanhanger. Na afloop van een optreden bij Bruinsma in Appelscha blijkt tijdens de terugreis (in de omgeving van Assen) dat de aanhanger inclusief het onverzekerde splinternieuwe Ludwig-drumstel ontbreekt. Gevreesd wordt dat de aanhanger in de Smildervaart terecht is gekomen, maar het valt mee: hij staat nog in Appelscha.
Promotie voor optredens wordt door de bandleden zelf verzorgd. Vanuit een Volkswagenbusje worden zeer snel overal illegaal posters opgeplakt. Bij het verplaatsen van de ene locatie naar de andere vanwege onraad valt Gijs Bol in een scherpe bocht met zijn emmer vol behangplaksel door de klapdeuren naar buiten. Ook belandt hij een keer in de cel.
Er wordt veel opgetreden en in de tussentijd wordt er een grammofoonplaat opgenomen. Roel Hemmes, eigenaar van muziek- en platenhuis Hemmes, heeft contacten met platenmaatschappijen. Hij schrijft de eerste single Don’t Be A Fool voor Nicky and the Shouts. Het opnameproces is in handen van Addie Kleingeld, die onder meer werkt met Heintje, The Scorpions (Engeland) en Gert Timmerman. Nicky and the Shouts is het eerste Groninger beatorkest dat een single opneemt (1965).
In de ether
Voor de plaatselijke populariteit van de single is het gunstig dat Roel Hemmes links en rechts in de stad en Ommelanden jukeboxen heeft staan die hij ook bevoorraadt, zodat alle grammofoonplaten van Nicky and the Shouts overal volop te horen zijn.
In de krant wordt geadverteerd met de slogan: Nicky and the Shouts: bekend van hun lichtshow. Deze lichtshow is een noviteit voor dit tijdperk, gemaakt door een zekere Rob van der Wal die bij de technische onderdelenwinkel Radio Crescendo werkt. Ook wordt er dan al een draadloos systeem geïntroduceerd. Men draagt een doosje bij zich waar een zendertje in gebouwd is.
Op een gegeven moment tijdens een optreden in Het Wapen van Leiden in Vries komt er iemand binnen met de opgewonden mededeling: “Jongens, jullie zijn op de radio!!!” Het blijkt dat de zender op het toneel het geluid doorzendt naar de golflengte van de radio-ontvangers in de omgeving.
Op koninginnedag
Op koninginnedag 1966 wordt door Nicky and the Shouts opgetreden op de afgeladen Grote Markt voor duizenden mensen na afloop van de taptoe. Teneinde de mensenmassa op de Grote Markt te bespelen worden grote zware watergekoelde versterkers ingezet die normaal gesproken door Radio Crescendo aan luchthaven Eelde worden verhuurd om vogels te verjagen. Het bühne-geluid wordt via grote boxen en allerlei aan lantaarnpalen geknoopte luidsprekersystemen door Rob van der Wal doorversterkt.
Hoogtijdagen
Dit is 1966, het zijn de hoogtijdagen van het orkest. Het is een drukke tijd waarin zeer veel wordt opgetreden: op de vrijdagavond, de zaterdagavond, op de zondagmiddag en ook nog eens op de zondagavond.
Nicky and the Shouts treedt in deze tijd op met landelijk bekende artiesten zoals Shirley, Connie van Bergen, de Wama’s, Imca Marina en Willeke Alberti. Die laatste show wordt door de destijds bekende Groninger impresario Herman Rinket georganiseerd in het Grand Theatre.
Er wordt verder vooral opgetreden in de grote dancings in de regio zoals: Zaal Dommering te Winschoten, Hotel van Hemmen te Gasselte, De IJzeren Klap te Musselkanaal, Dancing Vreedewold te Midwolda, De Drie Provinciën te Leek, Zaal Milius te Sappemeer, Het Wapen van Leiden te Vries, Hotel Dopper te Stadskanaal, Daddle Doofy te Groningen, Parkzicht te Veendam, Zaal Boonstra te Peize, De Kuper te Gorredijk, Café Boelens te Annen, Staalstra te Harkstede, Tropifauna te Heerenveen, Het Sprookjeshof en De Gouden Leeuw en de Prins Bernard Hoeve te Zuidlaren.
Nicky and the Shouts speelt in de Prins Bernard Hoeve in het voorprogramma van de uiterst populaire Britse zanger Dave Berry. Ook wordt meerdere keren opgetreden in de winterresidentie van Circus Toni Boltini te Soesterberg.
Vanuit Concertzaal de Jong organiseert Herman Rinket En nu…Groningen. Dit programma wordt door de Vara radio uitgezonden. Nicky & the Shouts treden op samen met The Scarlet Pimpernels en het wereldberoemde Tango en Rumba orkest van Malando (Ole Guapa). Ook in 1965 komt Nicky and the Shouts al op de landelijke radio in het AVRO-radioprogramma Van, voor en door amateurs.
Onverwachts bezoek
De jongens van Nicky and the Shouts worden steeds populairder. Tijdens een optreden op het Duitse waddeneiland Norderney zoeken de bandleden contact met de Duitse vrouwelijke fans: “Mocht je ooit eens in de buurt van Groningen zijn… kom maar eens langs”. Een week later staan ze volslagen onverwachts op de stoep. De dames worden tot ontsteltenis van de ouders van de bandleden zo goed en zo kwaad als het kan bij de muzikanten thuis en in hotels in de stad opgevangen.
Kans gemist
Naar aanleiding van het uitkomen van de nieuwe grammofoonplaat Tears Inside die goed wordt verkocht bij de maatschappij van Joost den Draaijer wordt een aantal promotie-optredens gepland in het Gooi (o.a. in Concertzaal Singer te Laren en voor de televisie in de jeugdprogramma’s Moef Ga Ga en Tween). Dit is de kans voor Nicky and the Shouts, het moet gebeuren!
Maar vanwege disciplinaire strafmaatregelen tegen zanger Nico Jans in het leger (zeven dagen zwaar) kunnen de optredens in het Gooi en voor de televisie niet doorgaan. Zelfs de Groninger burgemeester Berger bemiddelt nog tussen de band en het leger maar dit mag niet baten. Eigenlijk hebben ze daar hun kans gemist! The Scorpions uit Engeland worden overgevlogen en nemen hun plaats in en krijgen hun megahit: Hello Josephine.
Wel wordt er nog opgetreden in Top of Flop, de populaire show van Herman Stok. En er zijn optredens door het hele land samen met De Toreros, Trea Dobbs, Karin Kent en André van Duin.
De laatste jaren
Na het vertrek van Nicky (Nico Jans) in 1968 wordt de naam van de band verkort tot The Shouts. De muziek wordt wat ruiger, en gaat dankzij de ietwat rauwere stem van de nieuwe zanger Bert van der Woude meer in de richting van Spencer Davis Group. Uiteraard veranderen de tijden ook.
Met The Shouts wordt veelal voor studentenverenigingen zoals Mutua Fides en Vera gespeeld. De befaamde ‘Pief’ Gerritsen en later Alco de Groot doen enige tijd mee op toetsen. Later treden Rik Zaal (toetsen) en weer later Appie Alberts (sax) toe en de naam wordt in 1969 veranderd in Band of Hope and Glory. De muziek is nu jazzy en rhythm en blues-achtig.
Bas Hartung treedt nog toe op orgel en zang (een beetje à la The Rolling Stones), maar het gaat onder meer mis wanneer Appie Alberts weigert te repeteren: “repeteren is voor mensen die ‘t niet kunnen”.
Wel wordt nog opgetreden in Utrecht tijdens de popmanifestatie: A Flight to Lowlands Paradise maar de motivatie ontbreekt en de klad komt erin. De band wordt ook wel spottend ‘Band van Wanhoop en vergane Glorie’ genoemd en na het vertrek van Garry Wiltens wordt de band die in 1963 als Nicky and the Shouts begint in de loop van 1969 opgeheven.

Betrokken bij

Band of Hope and GloryActBasgitaar1968-1971
Band of Hope and Glory
ActBasgitaar1968-1971
ShoutsActBasgitaar1968-1969
Shouts
ActBasgitaar1968-1969
Nicky and the ShoutsActBasgitaar1964-1968
Nicky and the Shouts
ActBasgitaar1964-1968
Nicky and the Running BeatActGitaar1963-1964
Nicky and the Running Beat
ActGitaar1963-1964